Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

De website van het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW) wordt verhuisd! Het merendeel van de informatie is vanaf heden beschikbaar op https://ru.nl/rcsw.

Sommige zaken (zoals de meeste formulieren) blijven nog een tijdje alleen beschikbaar op de oude website.

Onze excuses voor als je het gevoel krijgt heen-en-weer gestuurd te worden tussen de oude en de nieuwe website!

RITHA module Signalering

Language: Nederlands

Ontwikkel een protocol voor het signaleren van kinderen met mogelijkheden op hoogbegaafd niveau 

Deze cursus richt zich op het signaleren van kinderen, in de schoolse en voorschoolse omgeving, met kenmerken van hoogbegaafdheid en het herkennen van ontwikkelingsmogelijkheden zodat deze kinderen zich kunnen ontwikkelen tot autonome, zelfsturende personen. In deze cursus werk je aan een (goede start van een) ‘signaleringsprotocol’.

Je ontwikkelt op basis van wetenschappelijke literatuur een protocol voor het signaleren van kinderen met mogelijkheden op hoogbegaafd niveau voor jouw dagelijkse praktijk. Hierbij benoem je de instrumenten en bronnen die beschikbaar zijn en weet je deze procesmatig te interpreteren en/of er procesgerichte vragen bij te stellen. Met deze informatie weet je een (globale) sterkte- zwakte analyse op te zetten waarin de behoeftes van de leerling duidelijk aan bod komen. 

Mariska Poelman is als docenten betrok bij RITHA. Naast het verzorgen van cursussen begeleidt zij ook studenten met de stage en het eindproduct in de RITHA-opleiding. Ze is daarnaast werkzaam bij het CBO Talent Development. 

In een tijdsbestek van 6 weken volg je deze online cursus. In de digitale leeromgeving Brightspace vind je alle informatie voor deze cursus. Je leest o.a. wekelijks literatuur, werkt aan opdrachten die in het kader staan van het ontwikkelen van een signaleringsprotocol en werkt met elkaar samen d.m.v. de discussiefora.  In deze cursus vinden ook een aantal online bijeenkomsten plaats waarin discussie en uitwisseling met de docent en medestudenten centraal staat.

Wat levert het op?

Na afloop van de online cursus Signalering:

  • Kun je kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid (vroegtijdig) herkennen en erkennen.
  • Zet je hiervoor verschillende instrumenten en informatiebronnen in die je adequaat weet te interpreteren en/ of de juiste vragen bij weet te stellen.
  • Krijg je daarmee een helder beeld van de sterke en minder sterke kanten die het presteren beïnvloeden en de behoeftes die daaruit voort kunnen komen.
  • Kun je dit adequaat bespreekbaar maken met anderen zodat er samen gezocht kan worden naar handelingsgerichte adviezen om onderpresteren te voorkomen en/of te keren.

Voor wie?

Ben jij ECHA Specialist, RITHA Practitioner of RITHA Specialist? Of heb je alleen blok 1 ‘Lesgeven en begeleiden’ gevolgd van RITHA?

Dan is de postacademische cursus Signalering echt iets voor jou!

Studielast

De studielast bedraagt 56 uur, waarvan 26 uur zelfstudie, 18 uur online leren en 12 uur eindopdracht.