Zegt een toets alles over het kunnen van een kind?
Hoe kan onderpresteren bij kinderen zich uiten in testsituaties? Wat wordt er door sommige tests belicht en wat juist onderbelicht? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we talenten en behoeften tóch goed in kaart kunnen brengen? Sven Mathijssen, plaatsvervangend hoofdopleider van Radboud International Training on High Ability (RITHA, onderdeel van Radboud Centrum Sociale Wetenschappen) opende de Leven Lang Ontwikkelen Week met een inspirerende lezing over dit onderwerp!
De score versus de analyse van de score

Over de spreker
Sven Mathijssen (1990) heeft Psychologie (richting: Kinder & Jeugd) gestudeerd aan Tilburg University, waarna hij van 2012 tot 2019 als ontwikkelingspsycholoog heeft gewerkt bij het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek. Sven is de plaatsvervangend hoofdopleider van de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en hoofdredacteur van tijdschrift Talent, een populair-wetenschappelijk tijdschrift over hoogbegaafdheid. Naast zijn werkzaamheden als plaatsvervangend hoofdopleider is Sven externe promovendus bij Tilburg University. Eind maart verdedigt hij zijn proefschrift getiteld ‘Back to the drawing board: Potential indicators of giftedness in human figure drawings’. Met zijn proefschrift hoopt hij bij te dragen aan het (op tijd) signaleren van talent en behoeften, om zo beter te kunnen voorzien in behoeften van kinderen met kenmerken van begaafdheid binnen het primair onderwijs.
Zijn presentatie ontvangen?
Deze inspiratiesessie vormt de aftrap van de Leven Lang Ontwikkelen Week. Om de privacy van de deelnemers te beschermen, hebben we zijn lezing niet opgenomen. Je kunt wel zijn powerpointpresentatie inclusief literatuurlijst ontvangen.
Download hier de powerpointpresentatie van Sven Mathijssen over onderpresteren