Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Nieuws

Oratie Lianne Hoogeveen: 'Hoogbegaafdheid is geschikt als concept, maar niet als label.'

07/04/2022

In het herkennen en begeleiden van talent kunnen we nog flinke stappen maken. Regelmatig worden mensen als hoogbegaafd gelabeld, maar of we ze daar een dienst mee bewijzen is maar de vraag. Lianne Hoogeveen, bijzonder hoogleraar identification, support and counseling of talent en hoofdopleider van de Radboud International Training on High Ability (RITHA) aan de Radboud Universiteit, wil met haar onderzoek bijdragen aan een gezondere omgang met talent. Hoogeveen hield haar oratie op 8 maart.

We Don't Need No Education

07/04/2022 - door: Harold Bekkering & Lianne Hoogeveen
In het onderwijs worden er volop labels gegeven aan kinderen en jongeren. De een heeft ADHD, de ander dyslexie en weer een ander is hoogbegaafd. Wat is hier aan de hand? Waarom worden die labels gegeven? Tijdens het programma van Radboud Reflects en RadboudCSW bogen psychologen prof. dr. Harold Bekkering en prof. dr. Lianne Hoogeveen, hoofdopleider van RITHA (Radboud International Training on High Ability), zich over het gebruik van labels in het onderwijs.

‘Giftedness is wrongly seen as an elite subject’

27/03/2022

There are still a lot of misunderstandings about giftedness, says Professor Lianne Hoogeveen. ‘It is wrongly seen as an elite subject.’ In her oration she argues for more attention to individual talent. Also at Radboud University.

‘Hoogbegaafdheid is ten onrechte een eliteonderwerp’

27/03/2022 - door: Stan van Pelt

Over hoogbegaafdheid bestaan nog een hoop misverstanden, zegt hoogleraar Lianne Hoogeveen. ‘Het wordt ten onrechte gezien als eliteonderwerp.’ In haar oratie pleit ze voor meer aandacht voor individueel talent. Óók op de Radboud Universiteit.

Oratie Lianne Hoogeveen: 'Hoogbegaafdheid is geschikt als concept, maar niet als label.'

11/03/2022

In het herkennen en begeleiden van talent kunnen we nog flinke stappen maken. Regelmatig worden mensen als hoogbegaafd gelabeld, maar of we ze daar een dienst mee bewijzen is maar de vraag. Lianne Hoogeveen, bijzonder hoogleraar identification, support and counseling of talent en hoofdopleider van de Radboud International Training on High Ability (RITHA) aan de Radboud Universiteit, wil met haar onderzoek bijdragen aan een gezondere omgang met talent. Hoogeveen hield haar oratie op 8 maart.

Lianne Hoogeveen: 'Labels veranderen niet, we kunnen ze wél ter discussie stellen'

07/12/2021 - door: Thijs Meeuwisse

In het onderwijs worden er volop labels gegeven aan jongeren en kinderen. De een heeft ADHD en de ander dyslexie. Wat is hier aan de hand? Waarom worden die labels gegeven? Tijdens het programma van Radboud Reflects en RadboudCSW bogen psychologen prof. dr. Harold Bekkering en prof. dr. Lianne Hoogeveen, hoofdopleider van RITHA, zich over het gebruik van labels in het onderwijs. In een uitverkocht LUX gingen zij het gesprek aan met elkaar en met de zaal.

Lianne Hoogeveen about labels in Dutch newspaper The Gelderlander

12/07/2021

High ability is a hot item, but Professor by Special Appointment and Programme Director of RITHA dr. Lianne Hoogeveen does not like the label. In The Gelderlander she talks about unseen talent and why she would like the label ‘high ability’ to go.

Gepubliceerd | Lianne Hoogeveen over labels in de Gelderlander

06/07/2021 - door: Bo Polman

Hoogbegaafdheid is een hot item, maar bijzonder hoogleraar en hoofdopleider van RITHA prof. dr. Lianne Hoogeveen ziet dat label liever gaan dan komen. Aan de Gelderlander vertelt ze over ongezien talent en waarom ze graag het label 'hoogbegaafd' overboord gooit.

Lianne Hoogeveen over passend onderwijs voor hoogbegaafden in Nederlands Dagblad

26/05/2021

Het is voor scholen normaal geworden om kinderen die veel sneller en makkelijker leren dan gemiddeld, extra uitdagend schoolwerk te geven. Hoogbegaafdheid-expert en RITHA-hoofdopleider prof. dr. Lianne Hoogeveen adviseert om niet naar IQ-scores te kijken, maar naar leerbehoeften.

Bite Science | Western Approaches for the identification and development of talent

31/03/2021

This literature review provides an overview of the various modern approaches in talent programs for the context of schools and sports reported in scientific journals (2009–2019) and presents their similarities and differences and options for cross-pollination between contexts.

Pagina's