Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

Nieuws

We Don't Need No Education

07/04/2022 - door: Harold Bekkering & Lianne Hoogeveen
In het onderwijs worden er volop labels gegeven aan kinderen en jongeren. De een heeft ADHD, de ander dyslexie en weer een ander is hoogbegaafd. Wat is hier aan de hand? Waarom worden die labels gegeven? Tijdens het programma van Radboud Reflects en RadboudCSW bogen psychologen prof. dr. Harold Bekkering en prof. dr. Lianne Hoogeveen, hoofdopleider van RITHA (Radboud International Training on High Ability), zich over het gebruik van labels in het onderwijs.

‘Giftedness is wrongly seen as an elite subject’

27/03/2022

There are still a lot of misunderstandings about giftedness, says Professor Lianne Hoogeveen. ‘It is wrongly seen as an elite subject.’ In her oration she argues for more attention to individual talent. Also at Radboud University.

‘Hoogbegaafdheid is ten onrechte een eliteonderwerp’

27/03/2022 - door: Stan van Pelt

Over hoogbegaafdheid bestaan nog een hoop misverstanden, zegt hoogleraar Lianne Hoogeveen. ‘Het wordt ten onrechte gezien als eliteonderwerp.’ In haar oratie pleit ze voor meer aandacht voor individueel talent. Óók op de Radboud Universiteit.

Oratie Lianne Hoogeveen: 'Hoogbegaafdheid is geschikt als concept, maar niet als label.'

11/03/2022

In het herkennen en begeleiden van talent kunnen we nog flinke stappen maken. Regelmatig worden mensen als hoogbegaafd gelabeld, maar of we ze daar een dienst mee bewijzen is maar de vraag. Lianne Hoogeveen, bijzonder hoogleraar identification, support and counseling of talent en hoofdopleider van de Radboud International Training on High Ability (RITHA) aan de Radboud Universiteit, wil met haar onderzoek bijdragen aan een gezondere omgang met talent. Hoogeveen hield haar oratie op 8 maart.

Lianne Hoogeveen about labels in Dutch newspaper The Gelderlander

12/07/2021

High ability is a hot item, but Professor by Special Appointment and Programme Director of RITHA dr. Lianne Hoogeveen does not like the label. In The Gelderlander she talks about unseen talent and why she would like the label ‘high ability’ to go.

Gepubliceerd | Lianne Hoogeveen over labels in de Gelderlander

06/07/2021 - door: Bo Polman

Hoogbegaafdheid is een hot item, maar bijzonder hoogleraar en hoofdopleider van RITHA prof. dr. Lianne Hoogeveen ziet dat label liever gaan dan komen. Aan de Gelderlander vertelt ze over ongezien talent en waarom ze graag het label 'hoogbegaafd' overboord gooit.

Lianne Hoogeveen over passend onderwijs voor hoogbegaafden in Nederlands Dagblad

26/05/2021

Het is voor scholen normaal geworden om kinderen die veel sneller en makkelijker leren dan gemiddeld, extra uitdagend schoolwerk te geven. Hoogbegaafdheid-expert en RITHA-hoofdopleider prof. dr. Lianne Hoogeveen adviseert om niet naar IQ-scores te kijken, maar naar leerbehoeften.

Bite Science | Western Approaches for the identification and development of talent

31/03/2021

This literature review provides an overview of the various modern approaches in talent programs for the context of schools and sports reported in scientific journals (2009–2019) and presents their similarities and differences and options for cross-pollination between contexts.

Lianne Hoogeveen appointed to special professorship in Identification, Support and Counseling of Talent

10/03/2021

Lianne Hoogeveen has been appointed to the special professorship in Identification, Support and Counseling of Talent at the Radboud University Faculty of Social Sciences with effect from 1 March 2021. This teaching and research remit is a partnership with the Radboud Centre for Social Sciences and CBO Talent Development.

RITHA International | We gaan door!

08/12/2020

Door covid19 en de maatregelen die genomen werden om verdere verspreiding ervan te voorkomen, werden ook de Internationale RITHA groepen hard geraakt. Sommige groepen moesten worden geannuleerd, andere werden uitgesteld.

Pagina's