Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving

'We zitten in een onderwijscrisis. Maak daarom een onderwijsplan'

Goed onderwijs is geen vanzelfsprekendheid meer in Nederland. Hiervoor is niet één enkele, duidelijke oorzaak aan te wijzen, schrijft onderwijskundige Erik Meester (Radboud Universiteit). Kort door de bocht komt het hier op neer: de onderwijskwaliteit moet omhoog en de leraren moeten dat uiteindelijk doen. Maar hoe?

De rapporten over de teloorgang van het Nederlands onderwijs stapelen zich al zo’n twintig jaar op. Het zijn er ondertussen te veel om op te noemen. De Inspectie van het Onderwijs slaat ondertussen al zo veel jaar alarm dat mensen erdoor zijn murw geraakt. Internationale onderzoeken, maar ook de peilonderzoeken van de Onderwijsinspectie, tonen almaar hetzelfde treurige beeld: alhoewel er steeds meer geld naar het onderwijs gaat, leren leerlingen steeds minder en neemt het leraren- en schoolleiderstekort steeds verder toe. Je kunt het gerust zeggen: we verkeren in een ware onderwijscrisis.

Lees de gehele blog op Radboud Recharge