Cursorisch onderwijs
Het programma van de opleiding is zo opgebouwd dat niveaus van het schoolsysteem en de totale activiteitencyclus van de schoolpsycholoog aan bod komen.
Systemische niveaus (doelgroepen)
- Leerling;
- Leerkracht en Klas/groep;
- School;
- Bovenschools (bestuur, samenwerkingsverband);
- Ouders.
Activiteitencyclus
- Signaleren;
- Diagnosticeren;
- Indiceren en Adviseren;
- Preventie/Interventie: Begeleiding en behandeling;
- Evaluatie.
Het onderwijs bestaat uit modules rondom de volgende 10 thema’s:
- Normale en problematische ontwikkeling op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren.
- Normale en problematische ontwikkeling op het gebied van cognitief functioneren.
- Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) en handelingsgericht werken (HGW).
- Effectieve interventies op het gebied van sociaal-emotionele problemen.
- Effectieve interventies op het gebied van leerproblemen.
- Didactiek, klassenmanagement, groepsdynamiek, onderwijsmethodieken (inclusief leraarcoaching)
- Beleidsmatige en organisatorische aspecten van het onderwijs, actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs en de plek van onderwijs in de maatschappij.
- Onderzoeksgestuurde onderwijsinnovatie.
- De kaart van de jeugdhulp en actuele ontwikkelingen in landelijk en regionaal beleid op het gebied van jeugdhulp.
- Professionele vaardigheden.
Vier onderliggende pijlers zijn door de hele opleiding verweven en komen aan bod in de verschillende modules:
- Handelen als scientist practitioner.
- Maatschappelijk sensitief handelen.
- Ethisch en moreel handelen.
- Reflecteren op eigen handelen.