Radboud Centrum Sociale Wetenschappen

Postacademisch Onderwijs voor een Veerkrachtige Samenleving
 

De website van het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW) wordt verhuisd! Het merendeel van de informatie is vanaf heden beschikbaar op https://ru.nl/rcsw.

Sommige zaken (zoals de meeste formulieren) blijven nog een tijdje alleen beschikbaar op de oude website.

Onze excuses voor als je het gevoel krijgt heen-en-weer gestuurd te worden tussen de oude en de nieuwe website!

(15) Gevangen in het onderwijssysteem?

Door: 
Jan Bransen

Zitten we gevangen in het onderwijssysteem? En als we dan gevangen zitten, waarin zitten we dan gevangen? In onze eigen gedachten? RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen maakte een videocolumn voor Rijnbrink, een culturele instelling werkzaam in Gelderland en Overijssel, over dit onderwerp. En deed dat vanuit een wel heel bijzondere plek: een gevangenisbusje.  

Wie zichzelf vragen stelt, kan aan zijn eigen vooronderstellingen ontsnappen. Daarin is Socrates ons voorgegaan. Als een horzel die de elite lastig valt en als een vroedvrouw die anderen aan de woorden helpt waarmee gedachten geboren kunnen worden. 

Een moderne variant op Plato’s grotmythe: ontsnappen uit een gevangenisbusje.

(Met dank aan Martijn van HeseKarin Klomp en Rijnbrink.)

Over RadboudCSW-huisfilosoof prof. dr. Jan Bransen

Prof. dr. Jan Bransen (1958) is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen en dacht als RadboudCSW-huisfilosoof een jaar lang mee over de toekomst van het postacademisch onderwijs. 

In zijn laatste boek Gevormd of vervormd? – Een pleidooi voor ander onderwijs (2019) betoogt hij dat onderwijs niet vormt, maar vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Bransen: ‘Dat komt omdat het uitgaat van de verkeerde aannames. Zo lijken we onbewust nog steeds te denken dat we twee fases in ons leven hebben: een fase van leren en een fase van leven. Maar leren en leven doe je tegelijkertijd, je hele leven lang.’ In zijn boek stelt hij voor het onderwijs voortaan te organiseren in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.

Gevormd of Vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs is op 1 februari 2019 verschenen bij ISVW Uitgevers.